SPEECH (DISCURS)

TEME (TOPICS)
1. The making up of the accomplished woman: Physical appearance, Education & Knowledge, Marriage & Having Children, Career and Skills, Status & Class and Manners & Behaviour in "Pride and Prejudice" by Jane Austen and "Great Expectations" by Charles Dickens.
2. Secrecy and concealment in "Pride and Prejudice" by Jane Austen and "Great Expectations" by Charles Dickens.
3. Affection, loyalty, and conscience are more important than social advancement, wealth, and class.
4. In search of a man / woman´s continual struggling to achieve equality or redemption.
5. Feminist ideas in "Pride and Prejudice" by Jane Austen and "Great Expectations" by Charles Dickens.
6. Ambition and moral, social, and educational self- in "Pride and Prejudice" by Jane Austen and "Great Expectations" by Charles Dickens.
7. Crime, guilt, and innocence in "Pride and Prejudice" by Jane Austen and "Great Expectations" by Charles Dickens.
8. How do different characters respond to romantic rivals in "Pride and Prejudice" by Jane Austen and "Great Expectations" by Charles Dickens.
9. What role does social class and class ambiguity play in "Pride and Prejudice" by Jane Austen and "Great Expectations" by Charles Dickens.

NOTA BENE


1. Discursurile înscrise în competiţie vor respecta următoarele cerinţe :

- Tema fiind orientativă, recomandăm ca discursurile să aibă un titlu original;

- Elevii claselor a VIII-a pregătesc un discurs de 3 minute, în limba engleză;

- Elevii claselor a IX-a - a XII-a pregătesc un discurs de 5 minute, în limba engleză;

2. Criteriile de evaluare sunt valabile pentru toate categoriile de vârstă și pentru fiecare etapă.

3. Sunt acceptate atât discursurile care abordează o temă din perspectiva unui singur roman, cât și cele care dezvoltă o paralelă între cele două romane.

4. Organizatorii locali pot hotârî organizarea unei etape în format digital - prin intermediul unei platforme precum Zoom sau prin trimiterea unei înregistrări, dacă mai mulți participanți se află în imposibilitatea de a călători pentru participarea la o etapă.

Filmarea

În vederea filmării discursului nu este necesară utilizarea unei camere HD. Discursul poate fi filmat cu telefonul dar este necesar ca filmarea și sunetul să fie clare. Asigurați-vă că filmați într-un spațiu în care este liniște și suficientă lumină. Recomandăm ca filmarea să se facă stând în picioare pentru a fi vizibil limbajul trupului. Dacă filmarea este realizată cu camera de la laptop nu stați jos.

Nu este permisă utilizarea recuzitei sau a materialelor vizuale sau audio în timpul susținerii discursului de către participant.

5. Discursurile vor trece prin evaluări succesive, după cum urmează:

Etapa regională – 14 - 17 aprilie 2025 – jurizare – evaluatori – 3 cadre didactice (din Călărași și două alte județe participante). Se califică pentru participarea la etapa națională discursurile care obțin un punctaj mai mare sau egal cu 90 puncte.

Etapa națională – 23 mai 2025 – vor fi alese din discursurile anterior evaluate premiile și cele trei mențiuni finale. Evaluatori la această fază vor fi 3 cadre didactice din echipa de organizare a proiectului.

6. Punctajul maxim ce poate fi obținut este de 100 de puncte, evaluarea făcându-se după următoarele criterii:

1. Exprimare şi prezentare: 40 de puncte

Vorbitorul trebuie să se folosească de intonația vocii, mișcările corpului şi cuvinte alese pentru a atrage şi susţine interesul publicului. Vocabularul acestuia trebuie să fie clar şi uşor de înţeles. Vorbitorul trebuie să fie stăpân pe sine și pe subiectul abordat.

2. Subiect, raţionament şi argumente: 40 de puncte

Vorbitorul trebuie să prezinte un subiect interesant, relevant și semnificativ. Discursul trebuie să prezinte ideile principale ale vorbitorului într-un mod clar, structurat. Vorbitorul trebuie să ia în considerare și alte puncte de vedere decât cele proprii lui, dar în final să prezinte publicului o concluzie certă.

3. Structură: 20 de puncte

Vorbitorul trebuie să poată să ghideze publicul prin subiectul lui, de la o introducere care subliniază obiectivele evidente şi importanţa subiectului abordat, la o concluzie explicativă pentru public în ceea ce privește scopul întregului discurs.

Membrii juriului vor evalua participanții în conformitate cu grila de evaluare și sistemul de notare al vorbitorilor cuprinse în acest manual. În juriu vor fi 3 persoane (sau mai multe persoane cu condiția să fie număr impar) cu experiență în evaluarea unui discurs public și jurizarea unui astfel de concurs.

Înscrierea discursurilor în concurs se va face prin completarea formularului următor, în care, până la data de 11 aprilie 2025 , se vor încărca fișierele de tip video.

ADRESA ÎNCĂRCARE FIȘIER SECȚIUNI CU PARTICIPARE INDIVIDUALĂ - DISCURS

Link
https://docs.google.com/forms/d/15LZp9ebZdlsami_T5v0ZnKdtQYrZbaIwHDWXaWB5Gyo/edit


Bibliografie impusă:
https://www.planetebook.com/free-ebooks/pride-and-prejudice.pdf
https://www.gutenberg.org/files/1400/1400-h/1400-h.htm

TRANSLATION (TRADUCERE)

Concursul de traduceri are loc în data de 16 mai 2025. Participanţii la aceasta secţiune vor traduce două fragmente de proză, din cele două romane propuse. Subiectele vor fi elaborate pentru ciclul gimnazial și cel liceal. Fiecare liceu înscris în concurs va primi subiectele la ora 10.00. După proba de concurs de 90 de minute, fișierele electronice, cuprinzând lucrările participanților (format PDF) sunt trimise pe adresa de e-mail pusa_cnal@yahoo.com, până la ora 18:00. Clasamentul premianților se stabilește până la data de 23 mai 2025, conform criteriilor de mai jos.

Subiectele de la proba scrisă vor consta în traduceri literare din limba engleză în limba română, cu nivel mediu şi sporit de dificultate. Proba scrisă va avea durata de o oră şi jumătate.

Punctajul maxim ce poate fi obținut este de 100 de puncte, evaluarea făcându-se după următoarele criterii:
- folosirea corectă a limbii (gramatică, ortografie, topică, vocabular);
- din punct de vedere stilistic: capacitatea de interpretare şi de adaptare a unor expresii sau a unui anumit limbaj; redarea jocurilor de cuvinte;
- cursivitatea textului rezultat în urma traducerii şi interpretării; fluenţa textului.

NOTE BENE:

Fiecare şcoală este responsabilă cu desfăşurarea concursului în plan local. Acest lucru include organizarea propriu-zisă a concursului, punând la dispoziţie sala necesară, asigurând condițiile de siguranță, precum şi personalul necesar în vederea desfăşurării evenimentului în condiţii loiale şi imparţiale. Elevii vor fi supravegheaţi pe tot parcursul concursului. Elevii vor lucra individual, nu în perechi, nici în echipă.

Bibliografie impusă:
https://www.planetebook.com/free-ebooks/pride-and-prejudice.pdf
https://www.gutenberg.org/files/1400/1400-h/1400-h.htm